carteEuropePå kartan kan man se att det i huvudsak finns två möjligheter att nå Medelhavet via Europas kanaler. Dels kan man välja att gå direkt genom Tyskland och Frankrike, dels kan man ta den längre, men kanske mer spännande vägen, via Donau till Svarta havet och sedan vidare genom Bosporen, Marmarasjön och Dardanellerna till Medelhavet. Det finns också en marginell möjligheten att gå från Bordeaux till Port la Nouvelle eller Agde via floden Garonne, Canal latéral à la Garonne och Canal du Midi). Denna sträcka har bara 1,5 m djupgående så den kan bara användas av grundgående segelbåtar och motorbåtar.

Klicka här eller på bilden för att ladda ner ett större kanalkort i pdf-format. Den går bra att detaljförstora. För planering av rutter med djupgående kölbåtar kan det även vara bra att veta vattendjupet på kanalerna. Detta beskrivs närmare på Kanalregister.

Det finns däremot fler möjligheter att ta sig in på Kontinentens vattenvägar norrifrån. Kommer man från södra eller östra Sverige så finns det tre huvudalternativ, att gå in i Polen, antingen vid Świnoujście eller via Penemünde (i Tyskland), vid Travemünde eller vid Kiel.

In via Polen eller Travemünde

Går man in i Polen kommer man genom Oder och kanalsystemet runt Berlin fram till Mittelland kanal (MLK) där även de som går in i Travemünde ansluter vid km 230, ca 10 km väster om Wolfsburg. Från Travemünde anländer man till Mittelland kanal (MLK) via floden Trave till Lübeck och den 67 km långa Elbe-Lübeck kanal (ELK) med 7 slussar. ELK mynnar ut i Elbe vid Lauenburg. Några km nedströms Elbe går man in på den 218 km långa Elbe-Seiten kanal (ESK), som leder söderut till (MLK). ESK har dels en 38 m hög båthiss (hebewerk) vid Lüneburg, dels en hög sluss vid Uelzen.

MLK förbinder floderna Elbe och Ems. Vid km 230 finns det en hög sluss, Andertenslussen, ca 10 km öster om Hannover. MLK slutar vid Bergeshövede och där går man söderut på Dortmund-Ems kanal (DEK). Avståndet mellan Bergeshövede och Datteln är ca 80 km och kanalen har en sluss i Münster.

Vid Datteln är det dags att bestämma sig för om man vill ta sig uppför eller nerför en ganska så strid Rhen. Här kan man välja att gå medströms Rhen till Nijmegen i Holland och sedan söderut via Maas/Meuse. Går man motströms Rhen så får man en mycket kortare väg, men har man inte en stark motor så kan det ta lång tid att ta sig uppströms till Koblenz, där man kan gå vidare på den betydligt lugnare Mosel/Moselle. Wesel-Datteln kanal (WDK) leder söderut mot Wesel och den väljer man om man valt medströmsalternativet. Vill man gå motströms Rhen är Rhein-Herne kanal (RHK) det naturliga valet. Bägge kanalerna är ca 60 km långa, WDK har sex slussar och RHK fem.

Går man motströms Rhen når man så småningom Nancy i Frankrike, dit även de som valt medströms Rhen och går söderut via Maas/Meuse kommer så småningom. Därifrån når man Medelhavet via Canal des Vosges, Saône och Rhône.

Vill man ta rutten över Paris så finns det några olika möjligheter att välja mellan, se Paris.

Det finns också två alternativa rutter där man är ute lite längre på Rhen, antingen via Canal du Rhône au Rhin (CRaR) eller via Canal de la Marne au Rhin (CMaR)  Dessa alternativ är framförallt attraktiva på hemresan där man kanske vill utnyttja strömmen på Rhen för att komma snabbare hem.

In via Kielkanalen (Nord-Ostsee-Kanal) (NOG)

Vägen via Kiel innebär att man måste ta sig ut på den tidvattenberoende Nordsjön, på en kortare eller längre sträcka beroende på resten av vägvalet. På den kortare rutten på Nordsjön sneddar man över det tidvattenberoende utloppet från Elbe och tar Haldener Kanal till Bremerhaven där man korsar det även tidvattenberoende utloppet av Weser för att sedan ta sig fram via Küstenkanal till Europas flodsystem. Problemet här är att Haldener Kanal endast är 1,5 m djupgående, så det är inget för djupgående båtar. Förutom tidvattenberoendet blir floderna ganska så strida med varierande riktning, beroende på ebb eller flod. Större segelbåtar får i stället ta sig ut på Nordsjön och gå in vid Bremerhaven eller i någon av de holländska hamnarna. Genom Holland och Belgien finns det sedan ett stort antal kanaler att välja mellan.

Vill man undvika att gå ut tidvattenberoende vattendrag så återstår alltså bara de andra två alternativen via Travemünde och Polen.

Donau till Svarta havet

Väljer man att ta Donau till Svarta havet så finns det i huvudsak två alternativ. Det ena alternativet, endast för motorstarka båtar, är att gå motströms på Rhen upp till Mainz där man går in på den inte riktigt så strida Main. Det andra alternativet är att ta sig ner till Strasbourg på Canal de la Marne au Rhin (CMaR) och sedan medströms Rhen till Mainz och in på Main.

Vinets floder

För vinälskare kan det vara av stor betydelse vid vägvalet var de stora vindistrikten ligger. Av den anledning har jag lagt in en sida med lite vinkännedom och framför allt, var man kan hitta de olika vindistrikten. Se Vinets floder.